Hmotnost 3,25g Chaurova sbírka NM - 1url.cz/rzBcM
Vyberte si téma, které Vás zajímá a objednejte pravidelný e-mail s novinkami ze Zpravodaje.
Staré účelové známky mají své osobité kouzlo. Velmi často se však stává, že se již po mnoha letech ani neví, kde, kým a k čemu byly užívány. V tomto případě tomu je naštěstí jinak a tak proč si to nepřipomenout.
Praha | mýto | účelová známka
V nedávné době se mi podařilo získat jednu zajímavou jednostrannou brakteátovou ražbu, zhotovenou z mosazného plechu o průměru 32 mm, bez jakéhokoliv opisu. Dle zobrazeného znaku jde na první pohled o pražskou účelovou známku, jejíž časové zařazení před rok 1918, určuje rakouská orlice v horní části nad znakem.
Znak je je znám i ve svém pěkném barevném provedení. V případě této ražby se jedná o pražskou tzv. mostní známku sloužící k úhradě mýta za přechod jednoho člověka po mostě v Praze. Koncem 19. století bylo vybíráno mýto 1 krejcar za osobu a bylo také možné si koupit 11 kusů mostních známek za 10 krejcarů. Za povoz a později automobil byl vybírán vyšší poplatek a známka prý byla čtvercového tvaru. Ačkoliv jich v době užívání muselo být vyrobeno relativně velké množství, ukazují se tyto drobné ražby dnes již celkem vzácně.
Mýto za přechod mostu bylo v Praze zavedeno již v dávné minulosti a mělo mimo jiné zčásti sloužit i k opravám mostů. K jeho vybírání byli určeni výběrčí, kteří dleli po celý den v domcích, těsně přiléhajících k mostům. Povolání to bylo značně nevděčné a výběrčí bývali často předmětem mnoha různých žertů. Na Karlově mostě bylo mostné zrušeno již 23. 11. 1815, u ostatních mostů se ale dále vybíralo. Mnozí se z toho radovali, pražští snobové se ale od té doby Karlovu mostu vyhýbali, protože chtěli ukázat, že na to mají. O této skutečnosti se vtipně zmiňuje i reportér Egon Erwín Kisch, když píše o vybíraní mostného o jednom krejcaru (za povoz prý dvojnásobek) na všech pražských mostech (s výjimkou Karlova mostu, který byl zdarma). Také vojáci a členové pražského policejního sboru měli přechod pražských mostů zdarma, ovšem pouze když měli na sobě uniformu. V roce 1920 bylo mostné ještě naposledy zvýšeno, dne 24. 1. 1925 byl však poplatek již zcela zrušen a všechny cesty se staly volně průchozími i průjezdnými.
Mýtné domky jsou někdy dodnes zachovány např. na mostě Legií (postaveném v letech 1899-1901), které prošly v roce 2011 celkovou rekonstrukcí.
Tolik tedy o jedné „obyčejné“ staré účelové známce.
Pokud není uvedeno jinak, použité fotografie byly převzaty ze sbírky autora.
Bedřich Lokaj, etc.
Děkuji za zajímavou studii. Neuvedl jste ale, vážený kolego, hmotnost této účelové známky. Předem děkuji za vaší odpověď.